Centrum Upowszechniania Kultury w Szydłowie to instytucja, w której naprawdę dużo się dzieje! Koncerty, spektakle, spotkania, wydarzenia online. Dotacja z Konwersji Cyfrowej Domów Kultury stała się świetną szansą, aby zakupić nowy sprzęt i nauczyć się nowych umiejętności cyfrowych – mimo, że te były już od początku na bardzo zaawansowanym poziomie! Nic nie uczy tak dobrze, jak praktyka. Nam też udało się zrobić szkolenie praktyczne. Było hybrydowo!
Doświadczenia uczestników
To znaczy: jeśli ktoś nie mógł brać udziału w szkoleniu w formie stacjonarnej, mógł obserwować prezentację, słuchać prowadzącego i brać udział w dyskusji w wersji online, przez platformę LiveWebinar. Bardzo dobrze, ponieważ każdy z pracowników miał inne doświadczenia i potrzeby. Omówiliśmy zatem wspólnie cały proces organizacji wydarzenia online: od przygotowania zaplecza technicznego aż do podziękowania uczestnikom. Spędziliśmy dużo czasu zastanawiając się nad samą strategią. A przede wszystkim nad tym, jak wiele rzeczy da się zaplanować wcześniej, a ile może wydarzyć się w niespodziewany sposób. I jak wtedy reagować.
Jaki mikrofon, jakie słuchawki, jaka kamera
Żeby wyeliminować stres i potencjalne problemy już na samym początku, dobrze jest zadbać o odpowiedni sprzęt. Pokazałam uczestnikom, jaka kamera, słuchawki i mikrofon są polecane przez specjalistów. Przywiozłam ze sobą na szkolenie także narzędzia, których sama używam. Rozmawialiśmy o przewadze urządzeń przewodowych nad bezprzewodowymi, o parametrach, które warto brać pod uwagę podczas zakupów i o potrzebach instytucji.
Jednak technologia tak czy inaczej potrafi być zawodna. Pokazałam uczestnikom kilka trików, jak naprawić samemu problemy wynikające ze sprzętu, z ustawień komputera, przeglądarki i samej platformy.
Platformy do spotkań online
Zrobiliśmy szybki przegląd różnych platform do spotkań online. Spotykaliśmy się z uczestnikami w różnych, wirtualnych pokojach i testowaliśmy wszystkie dostępne funkcje. Był LiveWebinar, ClickMeeting, Zoom, Microsoft Teams, Google Meets i Facebook Live. Okazało się, że znając działanie jednej platformy, potrafimy sobie poradzić na pozostałych! Ich funkcje są bardzo podobne. A jednak niektóre będą bardziej pasować do zajęć dla dzieci, inne do wewnętrznych spotkań. Warto zatem znać je wszystkie. Tym bardziej, że w podstawowym zakresie są to bezpłatne narzędzia.
Funkcje prezentera i moderatora
Po rozmowie na temat wszystkich technicznych kwestii przeszliśmy do przyjemniejszego tematu, czyli „miękkich” kompetencji prezentera i moderatora. Pokazałam uczestnikom kilka sposobów na to, jak opanować stres i jak zorganizować swoją przestrzeń, aby zminimalizować dyskomfort wystąpienia online. Porozmawialiśmy także o tym, jak przygotować swoją prezentację i utrzymać zainteresowanie uczestników do samego końca. Mi chyba to się udało.
2022.03.30 Szydłowo
Prowadząca: Gabriela Kwarta