Newsletter to dosyć niedocenione narzędzie w instytucjach kultury. Faktycznie, być może nie jest to idealne medium do kontaktu z najstarszymi, często nieaktywnymi cyfrowo odbiorcami. Ale często maile odbierają osoby, które nie mają kont w mediach społecznościowych. Nie mówiąc o młodych, którzy tylko czekają na promocje i zniżki, które oczekują znaleźć na swojej skrzynce pocztowej! Dlatego właśnie o newsletterze rozmawialiśmy z pracownikami Gminnego Ośrodka Kultury w Kornowacu, który jest w trakcie konwersji cyfrowej i szuka sposobów na pozyskanie nowych odbiorców.
Dlaczego ludzie odbierają newslettery?
No właśnie.
Przede wszystkim newsletter jest dla osób, które nie pamiętają, żeby wchodzić na strony internetowe. To dobre narzędzie dla tych, którzy chcą dostawać „prasówkę”, tylko najważniejsze informacje. Bo przecież nie mają czasu czytać wszystkiego! Poza tym zależałoby im na czymś „ekstra”. Zniżki, rabaty, ciekawostki, pierwszeństwo w dowiadywaniu się o nowościach i w skorzystaniu z oferty – to wszystko jest bardzo mile widziane.
Platformy do wysyłki newsletterów
Podczas szkolenia pokazałam uczestnikom, jak wdrożyć newsletter w swojej instytucji. Omówiliśmy dostępne na rynku programy, takie jak SALESmanago, GetResponse, Freshmail i Malichimp, analizując ich wady i zalety.
Newsletter od A do Z
Przeszliśmy wszystkie kroki obsługi takiego systemu. Od budowania bazy przez tworzenie i w końcu wysyłkę gotowej wiadomości. Oczywiście omówiliśmy kwestie RODO i ochrony danych osobowych oraz przećwiczyliśmy tworzenie formularzy zgodnych z tymi zasadami. Przy okazji pojawił się temat segmentacji bazy, tagowania odbiorców.
Tworzenie maili okazało się całkiem kreatywnym i intuicyjnym zadaniem. Nie było dobrych i złych rozwiązań, więc każdemu udało się zrealizować to zadanie, z moimi małymi podpowiedziami i sugestiami.
I w końcu wysłaliśmy swoje pierwsze wiadomości! Teraz mogliśmy jeszcze przeanalizować statystyki i porozmawiać o tym, co sprawia, że newsletter jest skuteczny. Pojawił się więc temat storytellingu i chwytliwych tytułów i nagłówków. Nie mogło zabraknąć również bardziej marketingowych terminów, jak call-to-action czy open rate.
Pracownikom GOK w Kornowacu pozostała teraz tylko ocena efektywności tego narzędzia w ich instytucji i stworzenie ewentualnej strategii dalszych, cyfrowych działań!
2022.05.09 Kornowac
Prowadząca: Gabriela Kwarta